Adidas spår att även löpningen kommer att ta hjälp av 3D-printing. Därför lanserar de innovationsprojektet Futurecraft 3D. Med hjälp av en unik mellansula som "skrivs ut" skräddarsys varje sko för att passa varje enskild fots behov av dämpning. 3D-konceptet är en del av ‘Futurecraft series’, ett initiativ som sätter samarbete via crowdsourcing och hantverk i centrum för designprocessen och låter innovation genomsyra hela produktionsflödet.

Med hjälp av den 3D-teknink som används för att skapa Futurecraft 3D har adidas lyckats hitta en kombination av materialval och produktionsmetod som möjliggör personlig anpassning av stöd och dämpning. Den nya tekniken medför även högre kvalitet, något som i kombination med personlig anpassning ska göra det möjligt för idrottare att prestera sitt bästa.

Ambitionen med projektet är att du ska kunna gå in i en adidasbutik, springa en kort stund på ett löpband och sedan direkt få en 3D-printad löparsko anpassad just för dig. En flexibel kopia av löparens fotavtryck, med god andningsförmåga och perfekt mappad efter fotens konturer och tryckpunkter. Med hjälp av datakällor och fotscanningstekniker hoppas adidas att det blir möjligt att omedelbart på plats i butiken skapa en perfekt formad sko.

Futurecraft 3D är en prototyp och ger uttryck för vår föresats. Vi har använt oss av en unik kombination av process och material på ett helt nytt sätt. Vår 3D-printade mellansula gör det inte bara möjligt att tillverka en enastående löparsko, utan också att använda data om prestanda för att stimulera verkligt skräddarsydda upplevelser som tillfredsställer behovet hos varje idrottare, säger Eric Liedtke, verkställande styrelsemedlem på adidas och ansvarig för Global Brands.

Futurecraft är vår sandlåda. Det är där vi utmanar oss själva varje dag för att utforska gränserna för vårt hantverk. För att stimulera innovation inom material och process och ta det välbekanta till framtiden. Vi förenar egenskaperna hos hantverk och prototyper med den gränslösa potentialen hos nya teknologier för tillverkning. Futurecraft är avskalat – snabbt, naturligt och gediget – och det är vår förhållning till design, säger Paul Gaudio, kreativ chef.

Futurecraft 3D är trogen Futurecrafts vision om kreativt samarbete och har möjliggjorts genom ett crowdsourcat kompanjonskap med Materialise, pionjär och ledande specialist inom 3D-tryck.

Initiativet Futurecraft kommer att lansera fler banbrytande designinnovationer de sex kommande månaderna och stötta adidas ambition att bli det bästa sportmärket i världen.