Som sagt, boken är bra. Den riktar sig uppenbarligen i första hand till oss vanliga dödliga. Vi som harvar på på nån slags medelmåttig nivå och vill försöka att lyfta oss ett pinnhål eller två. Och där tror jag att den kan hjälpa många.

Bokens tes är enkel. I korthet går den ut på att det finns stora vinster att göra som löpare genom att förbättra sin löpteknik och därmed löpekonomi, alltså minska sin energiförbrukning när man springer. Springer man mer effektivt och gör av med mindre energi så kan man både springa fortare och längre. Utan att ansträngningen blir större. Det är så klart sant. Därom kan allsköns experter, löptränare och inte minst löpare vittna. Det som förvånar den oinvigde är precis hur stora vinster det finns att plocka ut med hjälp av förbättrad löpteknik och löpekonomi.

Löpekonomin kan variera med upp till 30 procent bland löpare med lika bra kondition (Reckmanns uppgift). Mot den bakgrunden säger det sig självt att det hos många finns ett stor utrymme för att förbättra sig. Och den stora poängen är att det låter sig göras med teknikträning, precis som inom vilken annan idrott som helst. Som det står i boken: ”Och svårare än så är det inte - om du vill förbättra dina löpekonomi är det löpteknik du ska träna. Löpträning är medlet och löpekonomi är målet.”

Jag tror i och för sig att det finns fog för att ifrågasätta en hel del av de påstående och sifferuppgifterna som dyker upp på sina ställen i boken. Till exempel när det gäller så svepande formuleringar som att du med en bra löpteknik kommer att ”minska skaderisken med 50 procent” eller ”om du springer med en upprätt överkropp fördelas vikten jämnt över kroppen utan att några leder eller muskler överbelastas” eller att alla (ja alla!) Kenyaner enbart springer barfota fram tills de fyller 17 år. Det är synd för det gör att boken får lite av den där bokstavstrogna prägeln som är så vanlig när det gäller den här typen av skrifter, särskilt när någon har hakat på barfota/natural running filosofin och det har verkligen Reckmann. Det han skriver upplevs på grund av de här passagerna helt enkelt inte lika vederhäftigt.

I sin entusiasm frestas man som författare så klart lätt att utropa något till en absolut sanning tillämpbar på befolkningen i stort bara för att det fastslagits i någon enstaka forskningsstudie, om det nu stärker ens tes det vill säga. Då är det lätt att välja att bortse från saker som övriga forskningsvärldens, allsköns experters och statistikers i princip regelmässiga invändningar om urval, representativitet och tolkningar av resultaten i den här typen av studier.

Å andra sidan så kan man välja att bortse från de där siffrorna och formuleringarna. För bokens styrka ligger nämligen på annat håll. Den är välkomponerad och ger en klok redogörelse för hur man metodiskt kan träna målinriktat för att förbättra sin löpteknik och därmed löpekonomi. De flesta saker som sägs i boken är i det avseendet helt okontroversiella. Träningstips och övningar känner man igen från andra böcker och artiklar. Men upplägget är tilltalande och klokskapen ligger i mina ögon till stor del i hur Reckmann beskriver hur man ska jobba metodiskt och strukturerat i små steg med en aspekt i taget. Han understryker hur målmedveten man måste vara för att träningen ska ge resultat. Och hur lång tid det kan ta innan man får se resultaten. Men det är inte avskräckande, det är snarare entusiasmerande.

Boken är inriktad på tre aspekter av löpningen: hur man ska jobba med höften, hur man ska jobba med axlar, hållning och armpendling och avslutningsvis fotisättning. Alla dessa tre moment är givetvis komplexa och innehåller en lång rad ingredienser.

Knappt halva boken är en manual med olika övningar för löpteknik. Bra och vettiga. Pedagogiskt och metodiskt upplagda. Enkelt att följa (i alla fall i teorin om man bortser från att det i praktiken så klart kräver både disciplin och karaktär). Avslutningsvis klämmer Reckmann också in ett antal självtester för att utvärdera sin teknik och sin teknikutveckling. Ett bra inslag som saknas i allt för många andra böcker av den här typen. För många är det viktigt att kunna utvärdera sin träning och sina framsteg, inte minst om man ska orka upprätthålla sin träning så länge som krävs för att det verkligen ska ge några mer rejäla resultat.

Om Reckmann inte gjort minst en TV-soffa redan så lär det komma. Hur rätt timingen för den här boken är kan nog inte överskattas. Hade den släpps i julhandeln så hade den hamnat under en väldigt lång rad granar i vårt avlånga land. Och den kommer att hitta många läsare nu lagom inför löparsäsongen också. Den är bra. Jag skulle inte tveka ett ögonblick att ge bort den till någon när och kär som springer på lite mer ambitiös motionärsnivå (som jag själv) och är intresserad av att förbättra sin löpteknik. Proffsen har däremot inte mycket här att hämta. Det är en tämligen översiktlig bok och för den som redan kan mycket om löpning och teknikträning så är nog risken stor att man upplever den som rätt mycket omtugg.

PS. Vill du ha löpande uppdateringar om vad som händer på Kittad för löpning? Gå i såna fall in och GILLA vår Facebook-sida här. Där publicerar vi alltid ett kort inlägg så fort vi lägger upp en ny artikel. På så sätt kan du snabbt och enkelt se om den ny artikeln är något för dig utan att behöva gå in på sajten. Lite som ett väldigt kortfattat nyhetsbrev fast ännu smartare. DS.

Länkar