Mer fokus på kvalitet, styrka och teknik på bekostnad av mindre kilometerknarkande. There you have it. Utifrån ett personligt perspektiv har jag svårt att ha en tydlig åsikt i frågan. För min egen del känner jag ofta att jag måste hålla igen på hur mycket jag springer för att jag ofta får lite ont på alla möjliga ställen. Det kan säkert många gånger bero på att jag är för dålig på det där andra, det vill säga just teknik, styrka och vila.

Problemet, eller vad man nu ska kalla det, för min del är att jag springer för att jag gillar just att springa. Det får mig att må bra (bortsett från smärtorna som jag drabbas av då och då). Jag springer inte för att bli så förtvivlat bra på att springa. Visste är det roligt att slå sitt personbästa men jag drivs inte av det. Styrketräning tycker jag, tyvärr, mest är förtvivlat tråkigt. Lite teknikträning kan jag väl till nöds stå ut med men det är själva springandet som är grejen för mig. För den som till skillnad från mig primärt är ute efter att förbättra sig som löpare så kan råden säkert vara nog så kloka och effektiva.

För att summera innehållet så ser det ut ungefär så här:

Boken innehåller drygt 120 sidor. Sammanlagt 30 sidor text, högt räknat. Resten av innehållet är en veritabel fest för den som gillar att titta på bilder. När det gäller träningsråd och instruktioner så är bilderna i många fall både relevanta och motiverade. Men när det gäller lågt räknat 30 procent av boken så ägnas de primärt åt bilder på Magnus Hagström. Bilder där Magnus springer i motljus, Magnus springer i bar överkropp, Magnus springer i Terminator-solbrillor, Magnus dricker juice under ett apelsinträd, Magnus gör en random yoga pose, Magnus stretchar i motljus, Magnus lyften en stor sten, Magnus springer i en tunnel, Magnus svalkar fötterna i en pool och faktiskt en där Magnus springer bland kossor. Ni fattar, efter ett trettiotal bilder eller så börjar kännas lite enformigt och förutsägbart. Det blir lite som man föreställer sig att typ Vladimir Putin eller valfri egenkär diktator skulle lägga upp sin personligt författade träningsmanual till sitt folk.

Tack vare det blygsamma textinnehållet så klämmer du boken på max två timmar. Knappt hälften av innehållet är olika övningar i första hand med fokus på styrkeövningar och stretching. Ett tiotal sidor ägnas åt tips och förslag på träningsprogram. Resten är författarens tankar om sin erfarenhet av löpträning, hur, varför etc.

Jag skulle säga att boken är en helt okej grundorientering för den som ska ge sig i kast med att börja löpträna. Betydligt mindre intressant för den som kommit en bit på vägen. Magnus Hagström förklarar en rad relevanta saker när det gäller allt från kroppens funktioner till vettiga målsättningar på ett pedagogiskt sätt. När det gäller löpteknik så är det  i första hand det vanliga tugget om igen: alla barn springer fint och naturligt, lär dig springa som ett barn igen, tänk på hållningen, fall framåt, dra upp foten snarare än skjut ifrån, landa på mellanfoten, korta stegen, höj stegfrekvensen, korta markkontakten och jobba med armpendlingen. Mycket av det är vad som hörts på andra håll. Och det är ju knappast någon slump.

Magnus Hagström är löparcoach, han har sprungit maror och genomfört Ironman-tävlingar. Han vet så klart vad han snackar om. Mycket av innehållet är vettigt och sånt som man kan ha bra nytta av. På en genomläsning lär man sig en hel del om både kropp och träning. Jag kan däremot inte undgå att drabbas lite av känslan att boken i hög utsträckning är tänkt som ett marknadsföringsverktyg för Magnus Hagströms tränarverksamhet. Det intrycket blir inte mindre starkt av de tre testimonials som man har klämt in i slutet av boken där triathleterna Jenny Vidarsson och Sofie Lantto och kampsportaren Musse Hasselvall får lägga ut texten om vilken skön kille inte minst grym tränare Magnus Hagström faktiskt är.

Boken är paketerad i ett kvadratiskt format med omslag i hårdpärm, inte helt otippat med en bild på Magnus när han springer ifrån en tjej i motljus, som ska kännas lite coffe table-bok. Sammanfattningsvis: innehållet är bättre än utformningen, men den som inte bläddrat i boken tror nog lätt att man skulle få lite mer matnyttigt innehåll för pengarna. Och när det gäller pengarna så kostar boken 239 kronor och kan köpas direkt från förlagets hemsida. Säkert väl värt det för den som inte redan läst in sig lite på det här med löpträning.

Länkar