Hur uppstod idén till att börja utveckla löparskor hos Salming? Det finns mängder av producenter och konkurrensen är hård. Såg ni trots det en nisch eller ett utrymme för er på Salming?

- Idén till Salmings löparkollektion uppstod för ca fyra år sedan, när löpare trots mer skoindustrins alltmer teknologiska och väldämpade löparskor fortfarande ofta drogs med skador vid något eller flera tillfällen under säsongen. Vid närmare inblick fann vi att ingen vetenskaplig forskning stödde sambandet mellan mer uppbyggda skor och mindre skadefrekvens. Då vi hittat en bra utveckling och hög kvalitet med våra indoorskor kändes det rätt att påbörja framtagandet av en kollektion löparskor där vi valde att sätta löparens utveckling och form i första rummet. 

Salming har nu funnits ett drygt år på den svenska löparscenen, hur har det första året på marknaden varit? Har ni nått de mål ni satt upp?

- Många var de som tvivlade på att en mindre svensk aktör skulle ha chansen att lyckas på den ack så tuffa löparmarknaden, där varumärkena besitter stor tyngd och tradition. Vi ville annorlunda och ansåg att med god produktkvalitet, stenhårt jobb och en hög visibilitet ute bland löparna både på stora och små scener kan man visst slå sig in och göra ett avtryck i branschen. Såhär ett år efter lanseringen är vi helt klart nöjda med starten. Salming Running finns idag i 30 länder, butikerna verkar gilla vår grej och framförallt får vi oerhört stimulerande och ofta positiv feedback från löparna när vi ses ute på löpartävlingarna. Om vi når våra långsiktiga mål återstår att se – klart är att vi kommer spänna bågen och sikta ruggigt högt. Säsong två är här och vi kommer både väl förberedda och extremt hungriga.

Ni har fyra modeller i utbudet idag, Distance, Speed, Race och så den tunna modellen Explore, hur har mottandet varit av de olika modellerna och vilket modell har sålt bäst under året?

- Det känns som att varje modell har haft sin plats bland löparna. Distance och Speed är kanske de modeller som fått störst erkännande i diverse tester och löparforum, men även Race har synts på flera av stadsloppen, på diverse snabbare triathlon och i andra sammanhang där man vill ha mesta möjliga fart under fötterna. Försäljningsmässigt ligger Salming Distance i topp, inte helt oväntat då den riktar sig mot den bredaste målgruppen och är ett ypperligt val som mängdsko. Xplore är mer av en oupptäckt pärla. Fantastisk komfort och en sko som gör oerhört gott för din fotmuskulatur – varför inte ta chansen att bygga upp fötternas styrka även utanför löparbanan?

Vid det här laget har många löpare avverkat många mil i era skor, vad säger löparna om t ex hållbarheten på era modeller?

- vi nöjda med första säsongens produktion vad gäller hållbarheten. Vi har en extremt låg reklamationsgrad och har inte upplevt några stortår som tittar ut ur ovandelen eller material som går sönder. Dock finns små justeringar som vi inför till 2015 års kollektion – yttersulans material kommer att vara ännu slitstarkare för att få ut ytterligare mil ur skon, utan att för den delen tappa i löpkänsla.

Trenden med ”minimalism” – att skorna blir allt lättare och får ett lägre drop eller nivåskillnad häl-framfot - har funnits i flera år och nu går det istället mot att skorna igen blir mera dämpade, dock med lägre drop och bibehållen låg vikt. Samtidigt fokuserar ni på ert ”Natural Running”-koncept där inte bara skons design är viktig utan det också handlar om hållning, stegfrekvens. För skornas del betyder det lätta skor och lågt drop och inga stödjande pronationskilar eller strukturer i skorna. På vilket sätt skiljer ni ut er från andra märken, vilka är era ”unique selling points” och vilken betydelse har Salmings tradition inom utrustning för lagidrott haft för utvecklingen av löparskor?

 - Våra skor talar i spåret. De sitter bra, vill framåt och ger löparen möjlighet att få ut mesta möjliga kapacitet ur den förhoppningsvis väl förberedda kroppen. Vi pratar inte skor som springer av sig själva – MEN, ett ruggigt driv i grejerna erbjuds på grund av en utsökt mix i vår RunLite™ mellansula som är grymt responsiv. Tittar man på vad vi implementerat i löparskorna från tidigare kunskap är det vår TGS 62/75™ system som handlar om vart och hur den mänskliga foten flexar anatomiskt. Denna egenskap går som en röd tråd genom samtliga skor.

Ni jobbar aktivt med ambassadörer med t ex Jonas Colting, Ida Salonen och många fler, både löpare och triathleter, vad har det betytt för er på Salming och på vilket sätt skiljer sig löpare och triathleter som målgrupp för er på Salming?

- Vi styr oss själva. Vårt huvudkontor ligger i Sisjön, Göteborg och alla produkter utvecklas och designas där. Det ger oss en klockren konkurrensfördel gällande marknadsföring då vi har extremt kort väg till beslut. Vi gillar rent spel, hårt jobb och att lyfta fram våra samarbetspartners på ett nyfiket sätt. Det är en värde och en företagskultur som kommer att genomsyra Salming Running även framöver. Tillsammans med våra löpare, triathleter och andra samarbetspartners kommer vi vara elektriska där ute. Hittills har våra skor lyckligtvis varit ett naturligt val hos både löpare och triathleter. Båda grupperna gillar snabba skor.

Vad kan vi se fram emot för nyheter från Salming inför 2015? Kommer utbudet av modeller att breddas ytterligare eller handlar det om vidareutveckling av det befintliga utbudet? Det ryktas om en kommande trailmodell, stämmer det?

- Nyheten inför vår 2015 är lanseringen av vår Salming T1 Trail som förhoppningsvis blir en återkommande syn ute på stigarna under säsongen. En fantastiskt fin passform kombineras med slitstyrka, grepp och löpkänsla. Vår första trailmodell trivs du med på både grusväg, stig och i obanad terräng. I övrigt behåller vi själen i det vi gör, löparna ska känna igen sig i modellerna men produktutvecklingen går naturligtvis vidare och några mindre förbättringar dyker upp i 2015 års kollektion.

Satsar ni även på bred internationell lansering? Under EM i friidrott i somras kunde t ex Salming Speed ses på fötterna på den portugisiska löparen Rui Pedro Silva?! Har mottagandet av skorna internationellt varit annorlunda mot här hemma i Sverige?

- Lanseringen för Salming Running har redan från början varit internationell, med ökande kraft och fokus under 2014 års säsong. Totalt 30 länder, stora satsningar i våra nordiska grannländer, Tyskland, Storbritannien och USA är ett givet inslag i den globala strategin. Vi är inte bara här för att stanna – vi är här för att växa.

Länkar