Staffan är en 41-årig fyrabarnsfar som tränat löpning på ambitiös motionärsnivå sedan 2007. Han tränar löpning ca 3-4 gånger per vecka och i takt med att tiderna förbättrats har intresset för löpning vuxit sig allt starkare. Målmedveten träning har också gjort att namnet på bloggen numera är direkt missvisande till följd av personbästan som lyder 37:43 på 10 km, 1:23 på halvmaraton och 2:59 på maraton.

Utöver sitt rapporterande på bloggen är Staffan också en flitig deltagare i diskussioner på löparforumet jogg.se där han också registrerar all sin löpträning.

Staffan är generös nog att bjuda på två tips:

Vad gäller prylar så har det intresset växt i takt med att mitt intresse för löpträning blivit allt större. Bland de saker jag använder så är det framförallt två saker jag skulle vilja rekommendera för en roligare och skönare löpträning.
 
Det första är att våga prova att springa i lite lättare skor. Minimalistiska skor, eller "barfotaskor" som de motsägelsefullt ofta kallas, kommer allt starkare. Trenden driver så gott som alla ledande skotillverkare att skapa nya skomodeller, eller att anpassa befintliga modeller för allt bli lättare och smidigare. Det är i min mening en positiv utveckling för oss löpare.

Men mitt bland alla trender och råd är det lätt att gå vilse och få den felaktiga uppfattningen att man ska börja springa i de allra tunnaste modellerna direkt. Något som är direkt farligt eftersom man riskerar att dra på sig allvarliga skador med smärta, segdragna problem och träningsavbrott som följd. 

Min poäng är att man inte alls behöver gå till några extrema modeller för att uppleva en mycket större löpglädje än i sina vanliga ”tunga” skor. Jag springer mycket själv i skor som väger omkring 200 gram och upplever det väldigt mycket roligare att springa i den typen av skor jämfört med tyngre skor. Det går lättare, fortare, kontakten med underlaget blir bättre och löpsteget effektivare. Populära skomodeller som jag skulle våga rekommendera till många löpare är till exempel Adidas Adizero Adios, Puma Faas 350, Asics Tarther, Mizuno Wave Ronin eller New Balance MR12000. För en tyngre löpare som upplever dessa modeller som väl tunna kan Asics DS Trainer, Saucony Mirage, Saucony Kinvara eller New Balance 890 fungera som "instegsmodeller" till en lättare, snabbare och roligare löpning.

Mitt andra tips rör glasögon. Jag bär själv glasögon till vardags men klarar mig ganska bra utan. De gånger jag springer utan glasögon tycker jag ofta att det blir jobbigt med vind i ögonen eller så gör ljuset att jag springer och kisar mot snön eller i solljuset. Ett par lätta sportglasögon avsedda för sportaktiviteter skyddar dina ögon vid löpning och du slipper springa omkring och kisa. Jag springer själv i glasögon från X-Kross. Fjäderlätta, funktionella glasögon som inte immar och som sitter väldigt bra på plats även under tuffare löppass. X-Kross har ett eget system där valfri båge (alla bågar är likadana men finns i en mängd olika färger) kan kombineras med en mängd olika linser för olika ändamål och med olika egenskaper. Linsbyte går väldigt enkelt utan att man behöva kladda för mycket på linsen. Sammanfattningsvis bra funktionella sportglasögon som gör sitt jobb genom att sitta bra på plats även under hårdare träningspass.

Glasögonen från X-Kross som Staffan tipsar om kommer vi att testa under de kommande veckorna. I väntan på vår recension kan du läsa mer om glasögonen som kostar cirka 1 500 kronor på X-Kross egen sajt.

Flera av skorna Staffan tipsar om kan du titta närmare på och läsa mer om på till exempel Running Warehouse som brukar ha ganska komplett sortiment och bra information om respektive modell. Notera dock att du riskerar att dra på dig tull och andra kostnader om du beställer direkt från USA.

Länkar