Runday är en löpargrupp i Stockholm som startades för ett par år sedan och erbjuder en rad olika former av löpträning. De har dels gratis gruppträning på måndagarna klockan 18:00 som utgår från Östermalm IP och som är öppen för alla. Det brukar bli ganska mycket folk som jag förstår det. Den återstår för mig att testa. Sedan erbjuder de träning i mindre grupper eller individuellt. Det var en sån individuell träningssession som jag testade på.

Jag hade ingen som helst aning om vad jag hade att vänta mig. Min tidigare erfarenhet av organiserad löpträning är lika med noll och ingenting. Min session blev vad Runday brukar inleda sina individuell löpträning med, lite snack om min bakgrund och målsättningen med min löpträning och sedan en analys av min löpteknik med efterföljande teknikträning och utvärdering.

Tjejen som höll i passet heter Lisa Nauclér och är en av fyra tränare som jobbar med Runday. En duktig medeldistanslöpare med ett pers på 2:07 på 800 meter (Malin Ewerlöfs svenska rekord är på 1:59.44) och 5000m terräng på 17:02. I korthet bra mycket snabbare än vad jag någonsin kommer att bil alltså. Dessutom både trevlig och pedagogisk, säkert mycket mer än vad jag någonsin kommer att bli även på de områdena.

Så här skrev Lisa själv efter mitt träningspass:

Vid gårdagens pass med Jesper gjorde jag en traditionell löpanalys där jag tittar på löpsteget och skaffar mig en uppfattning om vilka nycklar Jesper behöver för att få en bättre teknik och på sikt bli en bättre löpare. Jag filmade Jesper, gav honom några övningar, filmade igen och sedan avslutade vi med snabba stegringslopp som är ett utmärkt sätt att förbättra löpstyrka och teknik.

(Eftersom jag totalt saknar självbevarelsedrift kommer jag att länka till videon som Lisa tog av mig för att göra sin analys i början av passet. Den hittar ni här. Dessvärre lyckades Lisas coach-app kollapsa vilket medförde att de senare klippen tyvärr raderades. Men om ni frågar mig så kan det ha sett ut ungefär så här.)
 

Jesper har fint rörelsemönster och "hjulet" som vi ofta pratar om när det gäller löpning, det vill säga knälyft, fotisättning och hälkick är väldigt harmoniskt vilket tyder på att Jesper är relativt rörlig och stark i bål och höft. Han har en avslappnad armpendling och bra lutning på överkroppen. (Just de här två meningarna har jag broderat på en bonad som jag hängt ovanför öppna spisen) Det Jesper främst behöver jobba med är att få högre frekvens i sin löpning. Den något låga frekvensen beror på att Jesper har lång markkontakt och sätter i foten strax framför, istället för under, kroppen. För att hitta rätt känsla har Jesper fått två övningar att jobba med:

Skipping (höga knän) i hög frekvens i ca 20m för att sedan direkt flyta ut i löpning och försöka bibehålla känslan från den högre frekvensen in i sitt löpsteg.

Falla ut i löpning genom att från stillastående sakta falla framåt tills benen av sig själva börjar springa framåt för att inte tappa balansen och sedan försöka bibehålla den något kortare steglängden och högre frekvensen i sitt löpsteg. På detta sätt kommer foten in under kroppen.

Som sagt. Passet var både kul och lärorikt. Att direkt få feedback från en riktigt kunnig person om vad man gör rätt och vad man gör fel, hur man ska justera och vilka knep man kan ta till är ovärderligt. Jag tror att många löpare kan få ut mycket av ett sånt här pass, eller flera pass för den delen. För hur lustig jag än försökte göra mig när jag länkade till klippen på Gebrselassie så krävs väldigt mycket träning innan man hittar det där flytet i att upprätthålla ett bra löpsteg.

Med tanke på att ett pass med individuell träning kostar 1 000 kronor så blir det ju lite saftigt att hålla på med i längden (även om man får tio procents rabatt om man bokar fem tillfällen eller mer). Så här skriver Runday om sina pass:

Ett tillfälle är utformat till att innefatta ett helt träningspass: uppvärmning (vilken oftast innehåller dynamisk rörlighet, löpskolning och stegringslopp), ett kvalitetspass utformat av er tränare (t.ex. intervaller, backlöpning, tröskelpass, tekniklopp, snabbhet eller löpstyrka) och avslutningsvis nedvarvning. Er tränare finns med under hela passet för att instruera, motivera och se till att ni får ut mesta tänkbara av träningspasset.

Om man kör i grupp ser prislistan ut som nedan:

1 person: 1 000 kr per tillfälle
2 personer: 700 kr per person och tillfälle
3 personer: 600 kr per person och tillfälle
4 personer eller fler: 500 kr per person och tillfälle

Då börjar det ju med en gång se lite mer överkomligt ut. Men för den som inte känner att man har råd att köra flera pass så tror jag ändå att man kan ta med sig bra input från en session, tillsammans med lite övningar som är rätt för att jobba på ens individuella utmaningar. Man kan inte minst lära sig att förstå vad man kan få ut av teknikträning för även om man inte blir en Gebrselassie på ett tillfälle så lär man sig att känna hur det känns när man gör mer rätt. Det upplever i alla fall jag att jag tydligt gjorde. Ett kortare steg, en högre stegfrekvens och en mer aktiv löpning med kortare markkontakt kändes mer rätt i hela kroppen. Och väljer man att köra tillsammans med en kompis så tror jag också att man kan köra vidare på egen hand med att filma, diskutera och utvärdera för att hjälpa varandra att hitta fram till en bättre löpteknik, i alla fall när det gäller de grundläggande grova dragen.

Jag ska verkligen försöka jobba enligt Lisas rekommendationer och lovar att återkom med rapport från en ny session längre fram i vår. Och håller Lisas app då så kommer ni också få videobevis på mina (förhoppningsvis) framsteg.

Mer info om Rundays personliga löpträning hittar du här.

Länkar