(Fortsättning från Del 1)

1. Mätning av flexibilitet och vinklar i ben och fötter. Inte plågsamt på något sätt även om det känns lite märkligt att få ben och fötter uppmärkta med kryss, prickar och linjer med en wyteboard-penna för att sedan bli mätt som ett lik i ett avsnitt av CSI (om de nu mäter lik i CSI, gör de det?). Vad fick jag lära mig då? Ja, att jag är ganska normalt konstruerad. Varken kobent eller hjulbent (phew). Fick bekräftat en gång för alla (jag har faktiskt alltid kunnat både se och känna det tidigare) att mitt högerben är en halv centimeter längre än mitt vänstra. Men det är inget att oroa sig över. Kroppen kompenserar i de allra flesta fall en skillnad i benlängd på upp till två centimeter utan några större problem fick jag lära mig av Mikaela. Dessutom visade det sig att jag är förhållandevis oflexibel i ljumskarna/lårets insida. Det ska jag jobba på för det påverkar min löpteknik negativt genom att jag blir ostabil i höften. Samma sak när det gäller fotleden där jag ska stretcha mer flitigt, eftersom stelheten där kan påverkar uthålligheten i och även orsaka smärta i vader och hälsenor . Det verkar vettigt att göra något åt det eftersom jag har haft problem med hälsenorna så sent som i höstas.

2. Statiskt fot-id. Här får man stoppa fötterna (en i taget) i den berömda lådan med  fyra lasrar och åtta kameror som läser och plåtar av din fot. Ut ur professor Balthazar-maskinen ploppar sedan en 3D-modell som ger svar på det mesta om hur dina fötter egentligen ser ut. I alla fall på utsidan. Här var det inte så många överraskningar, mer en bekräftelse av vad jag redan visste. Jag har relativt smala fötter och höga fotvalv, vilket kan göra det svårare att hantera kraften i fotens inåtrörelse vid fotisättningen. Å andra sidan så väger jag inte så mycket så det är tydligen inte något att oroa sig allt för mycket över. Och jag har så vitt jag vet dessutom aldrig drabbats av några problem orsakade av det tidigare.

3. Mätning av kroppssammansättning. Nu börjar det bli spännande, inte sant? Det är ju så klart inför det här momentet man har den absolut mest nattsvarta ångesten. Det är också här censurtankarna har snurrat som mest intensivt.

Testet går helt enkelt till så att man ställer sig barfota på en våg med sensorplattor under fötterna som också är utrustad med ett par handtag som man får hålla i. Från dessa fyra punkter skickas sedan ström genom kroppen, vilket på något magiskt sätt läser av kroppens sammansättning. I korthet bygger det på att fet och muskler har olika resistens, vilket i sin tur gör att man kan avläsa andelen fet och muskler i kroppen samt hur dessa olika vävnader är fördelade över de olika kroppsdelarna. Huvudet är lyckligtvis inte inkluderat då det med stor sannolikhet hade dragit ner helhetsbedömningen för min del.

Tillåt mig härmed, ackompanjerat av en tung lättnadens suck, citera rakt ur Asics rapport: ”Your body fat percentage is 12%, so your body composition is ideal for running.” Bra att nåt i den här kroppen är optimalt för löpning säger jag, för resten verkar inte vara det.

Jag fick dessutom veta att min förbränning är hög för män i min ålder (synd att man är ateist när man känner en så intensiv vilja att tacka ett högre väsen som jag gjorde när jag läste de raderna). Det förklarar i alla fall till del hur jag kan ha de emellanåt tveksamma matvanorna jag har. Jag bränner 1657 kcal per dag bara genom att vara vaken, andas och hålla uppe kroppstemperaturen. En annan bra grej som testet också visade är att jag har väldigt lite fett runt mina inre organ. Redan här nånstans började jag tyckte att jag nog skulle få valuta för pengarna ändå.

Skönt var också att kunna konstatera att jag ligger på minussiffror när det gäller fett i samtliga kroppsdelar. Desto tråkigare att Asics vill påstå att jag ligger på minussiffror när det gäller muskler i alla kroppsdelar utom bålen, men vem vill ha muskler där? Jag placerar mig i deras digram med nöd och näppe i rutan ”standard” men halkar nästan in i den angränsande rutan ”thin and muscluar”, vilket hade känts helt okej om jag inte också låg farligt nära rutan ”under exercised”. Det måste helt enkelt ha blivit nåt fel där känner jag. Jag får be Mikaela kalibrera om utrustningen och så får vi köra om det här från början.

Länkar