(Fortsättning från del 3)

Andra saker som kom fram i testet var att jag har genomsnittlig steglängd men låg stegfrekvens. Jag låg på 162 steg per minut och 123,3 cm (erkänn att man gillar den typen av exakta siffror) per steg. Även här finns det alltså utrymme för förbättring. De som vet säger att man ska sträva efter någonstans runt 180 steg per minut när man håller lite tempo. Absoluta merparten av världseliten ligger någonstans mellan 170 och 190 steg per minut.

6. Dynamniskt fott-id. Som sista moment klämmer man i med ett test för att fastställa ens ”dynamic foot ID”. Här får man snöra på sig ett par supertighta nätta skor som sitter som en handske (inte som en liknelse alltså, de sitter faktiskt som en tight handske) och springa ett par minuter på ett annat löpband samtidigt som man filmas bakifrån. Testet fastställer ett antal olika vinklar i underben och fötter i rörelse. Jag har alltid fått veta att jag har ett neutralt löpsteg och det stämmer. På min högerfot. Men testet visar att jag underpronerar med vänster fot. Dock inte tillräckligt mycket för att egentligen behöva ta särskilt mycket hänsyn till när jag väljer skor eller så.

That’s it. Så långa är två och en halv timme i Asics källare vid Norrmalmstorg. Sammantaget så tycker jag att jag fick veta en hel del som jag inte hade en aning om tidigare. Och det mest upplyftande var att flera av sakerna känns fullt möjliga och dessutom ganska roliga att ta sig an att förbättra. Hur god investering man tycker att testet är tror jag varierar oerhört med hur mycket matnyttigt man som individ faktiskt får ut av det men också hur ens privatekonomi ser ut. För många löpare är det säkert bra mycket klokare att lägga pengar på ett sånt här test än på ett par nya dojor i ungefär samma prisklass om syftet är att lyfta sin löpning några pinnhål. För andra ger det inte så mycket alls utan blir mest en kul grej, vilket det som sagt också är.

Rapporten (som ni hittar i sin helhet här) innehöll en del utöver vad jag listat här. Bland annat en rad kärnfulla träningsrekommendationer och hänvisningar till stretch- och styrkeövingar i Asics Running Science Book som också låg med i paketet. Till övningarna finns även pedagogiska instruktionsvideos på YouTube. Medskickat fanns också en DVD med ett helt gäng femsekunders videoklipp från de olika temponivåerna i löptestet (hej GIF-animation).

Sist men inte minst pluggar Asics så klart för att man efter tre till fyra månader ska komma tillbaka och göra ett nytt konditionstest för att få nya uppskattade måltider på halv- och helmara. Tar 60 minuter och kostar 800 pix. Det kommer så klart att kännas tungt att lägga de åtta hundralapparna på toppen av de två tusenlapparna man redan smällt på första testet, men jag tror att många som ser det första testet som en startpunkt för lite mer fokuserad träning kommer att vara väldigt nyfikna på vad man kommer att kunna se för resultat vid uppföljningstestet.

Så det är väl lika bra att boka in direkt och hålla tummarna för att det går att boka av om man nu skulle råka klappa igenom fullständigt med träningen (obs, har inte hänt än Mikaela, jag lovar!).

Länkar