För det första: det är kul, riktigt kul. Det känns (tyvärr) inte alls som att det tar de drygt två och en halv timmarna det faktiskt tar. När testet är över så vill man liksom bara att det ska ramla på i en strid ström av fler lasrar, kameror, utplottade grafer och siffror om vartannat. I alla fall om man är lika barnslig som jag.

De allra flesta som inte tränar på minst semielitnivå har nog aldrig gjort något liknande. Och det är med skräckblandad förtjusning man äntrar labbet. Det finns något lite jobbigt med att ha huvudrollen i en sån här utvärdering om man inte har bilden av sig själv som superatlet. Samtidigt är det väldigt intressant och ganska lärorikt. Inte minst om man som jag frågar om allt. Hela tiden.

Redan här så måste jag faktiskt ge Asics beröm. Det är ett väldigt seriöst upplägg. Jag är långt ifrån någon löpningsfysiolog eller träningsexpert, men testet, upplägget, utrustningen och personalen ger ett väldigt solitt intryck. Prylarna, systemen och metoderna är vad som används i professionella forskningslabb runt om i världen och inga av mina frågor lämnades obesvarade av Mikael Grahm, med den snofsiga titeln Running Services Manager, som utförde testet på mig och också var den som sammanställde resultat och träningsrekommendationer i min rapport. Jag är övertygad om att min bild av detta kommer att bekräftas av betydligt mer erfarna och kompetenta bedömare vad det lider. Om inte så lovar jag att skriva om det också.

Efter en veckas väntande kom rapporten som utlovat och det visar sig att jag har en del att jobba på. Och det blir ingen censur av resultaten som jag skojat om i tidigare inlägg. Jag lägger ut rapporten i sin helhet så att ni kan se exakt hur dålig form jag är i. Se det som en bonus.

Testen innehåller ett antal olika delar. Här kommer min redogörelse för hur de olika testdelarna gick till och vad just jag fick veta, för det är så klart väldigt olika exakt vilka resultat man får ut och därmed också hur stort utbyte man faktiskt har av ett sånt här test.

Innan själva testet gör man en intervju om hälsa, eventuella skador, träningsvanor och vilka tider man gjort på olika distanser. Jag ljög faktiskt ingenting, jag lovar, så de rekommendationer och uppskattningar jag fick borde vara spot on. I alla fall utifrån perspektivet att man vill bedöma trovärdigheten i Asics slutsatser. Tiden jag angav för vad jag springer en halvmara på var cirka 1:35, vilket borde stämma rätt bra baserat på hur jag tränat på senaste tiden. Mitt sikte är inställt på Stockholm Marathon i juni och det är bland annat en uppskattad måltid på det loppet som testet ska kunna utvisa. Mer om det lite senare.

Länkar